maanantai 8. heinäkuuta 2013

Siisteys ja geenit

Olen varma, että kärsin "Bad Housewife"-syndroomasta. Kyseisen häiriön on pakko olla synnynnäinen ja/tai kasvatusympäristön lopputulos, koska eihän kukaan oikeasti halua olla huono huushollari. Eihän?

Olen opiskeluaikoina lukenut paljon epigenetiikasta. Se tarkoittaa sitä, että ympäristö vaikuttaa geeneihin lyömällä niihin "leiman", eräänlaisen kemiallisen kytkimen, joka säätelee, onko geeni käytössä vai ei. Ihmisillä on tehty mm. havaintoja siitä, että isovanhempien kohdussa kokema ravinnonpuute vaikuttaa lastenlasten ylipainoon.

Minun mummuni motto oli "naisen täytyy aina kulkea rätti kädessä". Mummulassa oli aina puhdasta ja mäntysuopa tuoksui. Mummu leipoi vaarille aina pullaa ja teki maailman parhaita lihapyöryköitä. Olen varma, että mäntysuopa ja pullantuoksu ovat vaikuttaneet mummun geeneihin. Jonkinlainen kytkin siisteysgeenissä kääntyi väärään asentoon, sillä äitini, minä ja siskoni olemme omilla tahoillamme huonoja huushollareita. Siskoni taistelee tätä syndroomaa vastaan paremmin kuin minä, mutta olen nähnyt hänen vaatekaappinsa. Toivottavasti sisko jaksaa vielä vastustaa.

Bad housewife-syndrooma ei myöskään näytä olevan pelkkä naistenvaiva, sillä myös mieheni kärsii siitä. Teoriaani syndrooman epigeneettisestä taustasta tukee myös havaintoni siitä, että anoppi on hyvä huushollari. Anoppi on ihana ihminen, mutta on passannut poikansa pilalle. Esittelin miehelleni vessaharjan ja miten sitä käytetään, kun muutimme yhteen kymmenen vuotta sitten.

Toisaalta on onni, että mieheni ymmärtää ominaisuuttani ja on tukenani. Olen oppinut sietämään omaa heikkouttani, ja ympäristöni epäjärjestystä. Toisaalta, kahden bad housewife-syndroomasta kärsivän elämä on joskus hyvin kaoottista ja stressaavaa. Kotitöistä riitely on arkipäivää, koska emme osaa organisoida ja jakaa vastuuta, vaan haluaisimme jonkun toisen hoitavan koko huushollin. Emme ole kuitenkaan antaneet tämän rajoitteemme estää meitä hankkimasta lemmikkejä ja lapsia. Elämäämme sotkuistaa tällä hetkellä kaksi maatiaiskissaa ja kaksi lasta.

2 kommenttia:

  1. Hei, mun kaapeissa ei oo mitään vikaa! Mun kaapeissa jyllää hallittu kaaos! :D

    VastaaPoista
  2. Kyllä se on hallinnassa. Ehdottomasti. Jatka tämän toistelua 4 kertaa päivässä, niin se varmasti pitää myös paikkansa! :D

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Creative Commons -lisenssi
Tämän teos teoksen käyttöoikeutta koskee Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen 3.0 Muokkaamaton -lisenssi.